Vi är flera som funderar över saker som kan göra våra liv aningen bättre så här i början av året. Något som många företagare strävar efter är att ha bättre ordning och reda på sin administration. Oavsett om du sköter mycket själv eller inte så vinner du på att ha koll på och skapa rutiner för din administration. Vi har samlat tipsen som dessutom ger dig guldstjärna från redovisningsbyrån!

Regelbundenheten är nyckeln till enklare administration

Sätt av tid i kalendern, gärna varje vecka. Det är lätt att prioritera bort, men så mycket värt i stället för att sitta med allt nära deadline. Detta är särskilt viktigt för dig som lämnar bokföringsunderlag fysiskt. Sortera, märk och attestera dina underlag löpande och kom överens med din redovisningskonsult om hur ofta du ska lämna dem. Se även till att ni sätter en gemensam tidplan för viktiga datum. Då kan du också förbereda dig när uppgifter ska lämnas in och när till exempel bokslutet ska vara klart.

Samla viktiga dokument

I dag är de flesta viktiga dokument digitala, men många får fortfarande mycket i pappersform. Det kan handla om avtal, försäkrings- och hyresdokument. Skapa en särskild plats för digitala dokument och en för de fysiska. Gå även igenom vilka dokument din redovisningskonsult behöver. Sätt av tid en gång per år och gå igenom, rensa och uppdatera.

Använd digitala verktyg din byrå rekommenderar

Digitala verktyg effektiviserar enormt mycket. Om du är ovan finns det ofta utbildningstillfällen för att lära sig funktionerna i verktygen. Se din nedlagda tid som en investering för enklare administration och prata med din redovisningskonsult om hur ni skulle kunna jobba effektivare digitalt.

Ta hjälp!

Ägna din tid åt det du är bra på och ta hjälp med annat. Många tänker att ju mer de gör själv, desto billigare blir det. Men ofta är det precis tvärt om. Om du lämna bort din administration frigörs tid för annat. Dina egna affärer till exempel.