Anpassa inställningar

Vi använder cookies för att hjälpa dig att navigera effektivt och utföra vissa funktioner. Du hittar detaljerad information om alla cookies under respektive samtyckeskategori nedan.

De cookies som är kategoriserade som "Nödvändiga" lagras i din webbläsare eftersom de är nödvändiga för att möjliggöra de grundläggande funktionerna på webbplatsen.... 

Alltid aktiva

Nödvändiga cookies är absolut nödvändiga för att webbplatsen ska fungera korrekt. Dessa cookies säkerställer grundläggande funktioner och säkerhetsfunktioner på webbplatsen, anonymt.

Inga cookies att visa

Funktionella cookies hjälper till att utföra vissa funktioner som att dela innehållet på webbplatsen på sociala medieplattformar, samla in feedback och andra tredjepartsfunktioner.

Inga cookies att visa

Analytiska cookies används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen. Dessa cookies hjälper till att ge information om mätvärden för antalet besökare, avvisningsfrekvens, trafikkälla, etc.

Inga cookies att visa

Prestandacookies används för att förstå och analysera webbplatsens prestanda, vilket hjälper till att leverera en bättre användarupplevelse för besökarna.

Inga cookies att visa

Annonscookies används för att ge besökarna relevanta annonser och marknadsföringskampanjer. Dessa cookies spårar besökare över webbplatser och samlar in information för att tillhandahålla anpassade annonser. Cookies används också för personaliserade annonser. För att ta del av hur Google använder dina personliga data vänligen besök Google’s Privacy & Terms site. https://policies.google.com/technologies/partner-sites

Inga cookies att visa

Kreditupplysning kan vara en viktig pusselbit i dina affärer. En tidig varning om obestånd hos en kund eller leverantör spelar väldigt stor roll, särskilt i oroliga tider. Men vad händer om man själv missat en betalning eller hamnar i tillfälliga ekonomiska besvär. Vad ska man tänka på då? Vi har pratat med Richard Schramm som är Key account manager på Creditsafe, ett av Sveriges och världens ledande kreditupplysningsföretag.

De flesta känner nog till möjligheten att göra en kreditupplysning om man är osäker på en motparts betalningsförmåga, men hur gör kreditupplysningsföretag egentligen sina bedömningar?

–Vi samlar mycket information från många olika myndigheter som Kronofogden, Bolagsverket och Skatteverket till exempel. Med hjälp av den datan gör vi sedan beräkningar och får fram en rating som gör det enkelt att få snabb koll på en kund, leverantör eller på en kunds kund.

–Det handlar om att lära känna sina kunder och leverantörer. Vad är det för typ av bolag? Är de solida? Kan de leverera? Allt sånt påverkar ju dina egna eventuella kreditförluster i slutänden.

Kreditupplysningar spelar stor roll och allt fler använder tjänsterna. Så vad ska man tänka på för att ha en så hög rating som möjligt när andra ber om upplysningar för ditt företag?

–Det som påverkar ett bolags kredit mest är årsredovisning och bokslut som är en stor del av kreditupplysning. Det som drar ned bedömningen rör framförallt betalningsanmärkningar och kan komma från Kronofogden eller Tingsrätten. Det påverkar väldigt mycket i kreditupplysning.

–En annan sak är hur styrelsen ser ut och vilka andra bolagsengagemang ledamöterna har. Särskilt i nystartade bolag där det inte finns ekonomiska parametrar är styrelseledamöterna väldigt viktiga.

Avslutningsvis Richard, vilka är dina bästa tips till alla företagare som läser det här nyhetsbrevet och som vill maxa sin kreditrating?

–Mitt grundtips är att ta hjälp av din revisor eller redovisningskonsult för att få ett korrekt och bra bokslut som kommer in i tid. Förseningar är sådant som påverkar din rating. Det gäller även skatteinbetalningar. Skatteverket skickar inte påminnelser och finns det inte pengar på kontot går ärendet till kronofogden. Så håll koll på sitt skattekonto och betala i tid! 

–Om man ändå skulle börja få betalningsproblem är det jätteviktigt att vara aktiv och ta en dialog med fordringsägaren och eventuellt inkassobolag. Allt för att undvika att hamna hos kronofogden. Det kan verka lockande att hoppas att allt ordnar sig och sticka huvudet i sanden, men det löser inga problem. Ta aktiv del i bolagets ekonomi och ta hjälp där det behövs.